Antipodes synecdoches rhetoric and visualization of the knowledge in America’s pictures

Main Article Content

Alenjandro Torres Huitrón

Abstract

How do you name what you do not know? How is knowledge constructed, visualized, reproduced, and stored? How many layers of oblivion is memory written in? Immersed in these questions we return the American allegorisis process call. This paper argues that, as an epistemic axis, the rhetoric allowed to agglutinate and articulate the enormous amount of materials that were generated about the so-called New World. Therefore, and as an imagination exercise, we use some of the figures of rhetoric that enable to discuss between the different layers of the American image.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Torres Huitrón, A. (2021). Antipodes synecdoches: rhetoric and visualization of the knowledge in America’s pictures. Designio, 3(2). https://doi.org/10.52948/ds.v3i2.417
Section
Artículos de investigación

References

Antei, G. (1989). Iconología americana. La alegoría de América en el cinquecento florentino. Cuadernos de Arte Colonial, 5, 5-21.

Campos López, R. (2014). Los nuevos retratos de América: El Diario de navegación de Cristóbal Colón y las cartas de viaje y documentos de Américo Vespucio como intertextos de los primeros mapas americanos. Antifara: Revista de lenguas y literaturas ibéricas y latinoamericanas, 14, 5-39.

Chillón, A. y Duch, L. (2012). Un ser de mediaciones. Antropología de la comunicación. Herder.

Colón, C. (2006). Diario de a bordo. EDAF Editorial. Eco, U. (1997). Arte y belleza en la estética medieval. Editorial Lumen.}

Ferrer de Valdecebro, A. (1658). Govierno General Moral y Político Hallado en las Fieras y Animales Silvestres. Diego Diaz de la Carrera ed.

Ginés de Sepúlveda, J. (1987). Historia del Nuevo Mundo. Alianza Editorial.

Jansen, M. (2018). Defending the Sacred Mountain. The Painting ‘Landscape of the West Indies’ by Jan Mostaert and the Conquest of Gran Canaria. Indiana, 2, (35), 297-322.

Lane, R. (2008). El mundo clásico. La epopeya de Grecia y Roma. Editorial Crítica.

Markey, L. (2012). Stradano’s Allegorical Invention of the Americas in Late Sixteenth-Century. Renaissance Quarterly, 65(2), 385-442.

Mignolo, W. (1982). Cartas, crónicas y relaciones del descubrimiento y la conquista. En L. Iñigo Madrigal (coord.), Historia de la Literatura Hispanoamericana (pp. 57-116). Editorial Cátedra.

Mompradé, Electra L. y Gutiérrez, O. Tonatiuh. (1996). Imagen de América. Transportadora Marítima.

Nokkala Mitová, R. (2017). In the Society Gods and Heroes. Myths of the Classical World in Bohemian and Morovian Wall Paintings in Aristocratic Rural Seats over the Years 1650-1690. Nakladatelství Lidové noviny.

O’Gorman, E. (1972). Cuatro historiadores de Indias, siglo xvi: Pedro Mártir de Anglería, Gonzalo Fernández de Oviedo y Valdés, Bartolomé de las Casas, Joseph de Acosta. Secretaría de Educación Pública.

Polleross, F. (1992). Joyas de las Indias y Parvus mundus. En A. Sommer-Mathis et al., El teatro descubre América. Fiestas y teatro en la casa de Austrias (1492-1700), (pp. 271-326). MAPFRE.

Reding, S. (2019). La mirada caníbal. Testimonios del Nuevo Mundo (1492-1512). Universidad Nacional Autónoma de México.

Santana Henríquez, G. (1995). El concepto de metáfora en Aristóteles. En Cabildo de Gran Canaria (ed.), Homenaje a Antonio de Bethencourt Massieu (pp. 403-416). Las Palmas de Gran Canaria.

Bibliografía complementaria

Anderson, Perry. (1998). El estado absolutista. Siglo XXI.

Bonet Correa, Antonio. (1979): La fiesta barroca como práctica del poder. Diwan 5-6, 53-85.

Beristaín, Helena. (2001). Diccionario de Retórica y Poética. Porrúa.

Bermúdez, Jorge R. (1994). Gráfica e identidad nacional. Universidad Autónoma Metropolitana.

Carril de, Bonifacio. (1991). El bautismo de América. Mapfre/Emecé.

Gascón Ricao, Antonio. (2002). La influencia de los sistemas digitales clásicos en la creación del llamado alfabeto manual español. En José María Maestre (coord.). Humanismo y pervivencia del mundo clásico, vol. V, Homenaje al profesor Antonio Fontán (pp.2481-2504). Instituto de Estudios Humanísticos.

Gómez Moreno, Ángel. (2015) Burckhardt y la forja de un imaginario: España, la nación sin Renacimiento. eHumanista. Journal of Iberian Studies 29, 13-31.

Kanas, Nick. (2007). Star Maps. History, Artistry, and Cartography. Springer. Keazor, Henry. (2008): Theodore De Bry’s Images for America. Print Quartely, 2, (15), 131-149.

Marques Rodiles, Ignacio. (1976). Noticias del Nuevo Mundo. Sociedad Mexicana de Geografía y Estadística.

Martínez Baracsg, Rodrigo. (2006). La perdida Relación de la Nueva España y su conquista de Juan Cano. INAH.

Olaya Sanfuentes, Echeverría. (2013). Develando el Nuevo Mundo. Universidad Católica de Chile.

Pigafetta Antonio, (2019). La primera vuelta al mundo. Relación de la expedición de Magallanes y Elcano. Alianza.

Pino-Díaz del, Fermín, Riviale, Pascal, Juan j. R. Villarías-Robles. (2009). Entre textos e imágenes. Representaciones antropológicas de la América Indígena. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Rodríguez de la Flor, Fernando y Galindo Blasco, Esther (1994). Política y fiesta en el barroco. Ediciones Universidad de Salamanca.

Rossi, Annunziata. (1991). Italia en su largo camino hacia América. En Zea Leopoldo (comp.) Ideas y presagios del descubrimiento de América, (pp.125-156). Fondo de Cultura Económica.

Salas, Mario Alberto. (1960). Crónica florida del mestizaje de las Indias: Siglo XVI. Salas.

Viennot, Eliane. (2008). Les Amazones dans le débat sur la participation des femmes au pouvoir á la Renaissance. En Leduc, G. Réalité et représentations des Amazones, (pp. 113-129). L´Harmttan.

Zweig, Stefan. (2017). Magallanes la aventura más audaz de la humanidad. Maxtor.

Zweig, Stefan (2019). Américo Vespucio: Relato de un error histórico. Acantilado.

Schmale, W., Romberg, M. y Kostlbauer, J. (2017). The Language of Continent Allegories in Baroque Central Europe. Franz Steiner Verlag.

Schmale, W. (2018). La représentation de l’humanité. Les allégories peintes al fresco des «quatre parties du monde » au dix-huitiéme siécle. Diciottesimo Secolo, (3), 175-85.

Zugasti, M. (2005). La alegoría de América en el barroco hispánico: Del arte efímero al teatro. Pre-textos.