Two neo-baroques friendships The human existence as a game and hermetorism

Main Article Content

Gonzalo Lizardo Méndez

Abstract

The present investigation discusses on two (2) intellectual friendships: four (4) creators whose reciprocal collaborations help to explain the cultural tradition that some thinkers have found in Hispanic America and have labeled as “baroque”. On one side, the deep friendship between Maria Zambrano and José Lezama Lima highlights the urgency to construct —by philosophical and poetic means— a syncretic theology, more appropriate for our landscape. On the other side, the brief relationship between Eugenio d’Ors and Pablo Picasso explains the importance of what is fugacious and playful, not only for artistic creation but for philosophical analysis. Thus, by confronting these two (2) friendships, it will be possible to understand more clearly the art’s role and the depiction of the artist in our neo-baroque times.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lizardo Méndez, G. (2020). Two neo-baroques friendships: The human existence as a game and hermetorism. Designio, 2(1), 45–61. https://doi.org/10.52948/ds.v2i1.104
Section
Artículos de investigación
Author Biography

Gonzalo Lizardo Méndez, Universidad Iberoamericana

Doctor en Letras de la Universidad de Guadalajara, México. Profesor Investigador de la Universidad Autónoma de Zacatecas, México, adscrito a la Maestría en Investigaciones Humanísticas y Educativas de la Unidad Académica de Docencia Superior. Imparte el seminario de Hermenéutica en la Orientación de Literatura Hispanoamericana, y sus trabajos de investigación se inscriben dentro de la línea de Hermenéutica y Humanidades.

References

Chiampi, I. (Ed.) (2017). Prólogo. En La expresión americana (pp. 11-40). México: Fondo de Cultura Económica.

D’Ors, E. (1920). La bien plantada de Xenius. Madrid y Barcelona: Tipográfica Renovación.

D’Ors, E. (1993). Lo barroco. Madrid: Tecnos Alianza.

De Balzac, H. (2014). La obra maestra desconocida. México: Océano. 61

De Quevedo, F. (1984). Antología poética. Barcelona: Plaza y Janés, Clásicos.

Echeverría, B. (2000). La modernidad de lo barroco. México: Ediciones Era.

González, A. (2010). Eugenio D’Ors. El arte y la vida. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Jiménez, P. (2009). Cartas desde una soledad. Madrid: Editorial Verbum.

Lezama, J. (1978). Oppiano Licario. México: Ediciones Era.

Lezama, José. (2017). La expresión americana. México: Fondo de Cultura Económica.

Nieremberg, J. (1904). De la hermosura de Dios y su amabilidad. Madrid: Biblioteca del Apostolado de la Prensa.

Nietzsche, F. (1993). El nacimiento de la tragedia. Madrid: Editorial Edaf.

Paz, O. (1987). Los hijos del limo. México: Seix Barral, Biblioteca de Bolsillo.

Rau, B. (1982). Pablo Picasso. Obra gráfica. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Varela, J. (2017). Eugenio D’Ors. 1881-1954. Barcelona: RBA, Barcelona.

Zambrano, M. (1996). Filosofía y poesía. México: Fondo de Cultura Económica.