Transparent architecture Glass as a modernity (de)materialization

Main Article Content

Sandra Loyola Guizar

Abstract

The present research reflects on glass as a modern era paradigmatic material and as the urban-architectural element that triggered profound changes in design. It specified the development of an inhabitant type that transits temporary buildings and establishes different forms of visibility between interior and exterior places, between public and private spaces. Within the modern city of industrial capitalism, transparent skins that permeate the borders of privacy and advertising. The glass appellant misconfigured the intimacy and the evidence of changes in sensitivity of an entire era.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Loyola Guizar, S. (2020). Transparent architecture: Glass as a modernity (de)materialization. Designio, 2(1), 62–82. https://doi.org/10.52948/ds.v2i1.105
Section
Artículos de investigación
Author Biography

Sandra Loyola Guizar, Universidad Iberoamericana

Maestra en Teoría e Historia de la Arquitectura y la Ciudad por la Universidad Nacional Autónoma de México. Licenciada en Filosofía por la Universidad Autónoma de Querétaro. Profesora de la asignatura Filosofía de la Arquitectura y Coordinadora de las publicaciones del Departamento de Filosofía de la Universidad Iberoamericana, entre ellas, la Revista de Filosofía. Trabajó en la Coordinación editorial de la Facultad de Arquitectura de la UNAM editando libros sobre arquitectura, paisaje, diseño, urbanismo y filosofía. Autora de la publicación “Ciudad y erotismo: un fenómeno existencial de la amontonada vida urbana” en Bitácora Arquitectura.

References

Antonio, A. (Ed.) (2014). Escritos fundamentales de Gottfried Semper: el fuego y su protección. Barcelona: Fundación Arquia.

Baricco, A. (2005) Tierras de cristal. Barcelona: Anagrama.

Benjamin, W. (1972). Poesía y Capitalismo. En Iluminaciones II. Madrid: Taurus.

Benjamin, W. (1929). El surrealismo: La última instancia de la inteligencia europea. https://mercaba.org/SANLUIS/Filosofia/autores/Contempor%c3%a1nea/Teor%c3%ada%20Cr%c3%adtica%20-%20Francfort/Benjamin/El%20surrealismo.pdf

Benjamin, W. (1998). Discursos interrumpidos I. Madrid: Taurus.

Benjamin, W. (2004). El libro de los pasajes. Madrid: Akal.

De Toledo, C. (2008) Punks de boutique: confesiones de un joven a contracorriente. Ciudad de México: Almadia.

Colomina, B. (2009). Unclear Vision: Architectures of Surveillance. En Bell, M., y Jeannie, K. (Eds.). Engineered Transparency: The Technical, Visual, and Spatial Effects of Glass. Nueva York: Princeton Architectural Press.

Colomina, B. (2001). Privacy and publicity: modern architecture as mass media. Cam- 83 bridge: The MIT Press.

Colomina, B. (2014). La casa de Mies: exhibicionismo y coleccionismo. Bitácora arquitectura, 27, pp. 4-19.

Colomina, B. (2019). X-ray Architecture. Cambridge: Lars Muller Publishers.

Deotte, J. (2013). La ciudad porosa: Walter Benjamin y la arquitectura. Santiago de Chile: Ediciones metales pesados.

Engels, F. (1981). Contribución al problema de la vivienda. En Obras escogidas de C. Marx y F. Engels. Moscú: Editorial Progreso.

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gandler, S., y Hernández, O. (Eds.) (2013). Miradas desde lo social en urbanismo, cultura, género e historia. Una perspectiva de jóvenes investigadores universitarios. Querétaro: Facultad de Filosofía UAQ.

Giedion, S. (2009). Espacio, tiempo y arquitectura: el futuro de una nueva tradición, Barcelona: Reverté.

Le Corbusier. (1998). Hacia una arquitectura. Barcelona: Ediciones Apóstrofe.

Scheerbart, P. (1998). La Arquitectura de Cristal. Valencia: Colegio oficial de aparejadores y arquitectos técnicos de Murcia.

Sloterdijk, P. (2004). El Palacio de cristal. Centro de cultura contemporánea de Barcelona. En Traumas urbanos. La ciudad y los desastres [En línea]. http://www.cccb.org/rcs_gene/palacio_cristal.pdf

Van Rosmalen, M. (2014). Crystal Clear City of Glass. La construcción invisible del imaginario urbano. Bitácora arquitectura, 29, pp. 100-107.