Chronicles of the city: archives of violence and visual epistemology

Main Article Content

María Lucero

Abstract

In this article we will examine a series of drawings that make up the artistic production of Darío Ares (Rosario, 1979), whose graphic representations build an epistemology of the visual. The images emerge from photographs taken from news published in local newspapers about the violence perpetrated in specific places in the city, scenes that have been reappropriated and reproduced by the artist to generate his own files. The working hypothesis focuses on examining how Ares' drawings and archives form an iconic fabric that recalls the conceptual articulations of Walter Benjamin's Das Passagen-Werk (1982), and on detecting the links between image and text. To unfold these questions, it includes notions from the field of visual studies. We conclude that they are visual archives that describe the social and political consequences of urban violence, moving away from the hegemonic stories that characterize the journalistic descriptions of the mass media, and where the image is proposed as a means of knowledge, as a critical agency and transformation of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lucero, M. (2025). Chronicles of the city:: archives of violence and visual epistemology. Designio, 7(1). https://doi.org/10.52948/ds.v7i1.1115
Section
Artículos de investigación - dossier

References

Augé, M. (2013). Los no lugares empíricos. En E. Garduño y L. Ongay (Comp.), Globalización, posmodernidad y sobremodernidad (pp. 67-81) Universidad Autónoma de Baja California.

Buck-Morss, S. (2001). Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. La Balsa de la Medusa.

Guasch, A. M. (2011). Arte y archivo 1920-2010. Genealogías, tipologías y discontinuidades. Akal.

Lucero, M. (2023). Experiencias sobre la forma. Geometrías y estructuras en el Archivo Carnevale. HyA Ediciones.

Mitchell, W. J. T. (2018). Teoría de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual. Akal.

Olivari, M. C. (2017). Necrografías. Construcción y desclasificación de un archivo para una distribución de lo común. Revista Materia Artística, (2), 81-102.

Sekula, A. (2003). El cuerpo y el archivo. En G. Picazo y J. Ribalta (eds.), Indiferencia y singularidad. La fotografía en el pensamiento artístico contemporáneo (pp. 133-200). Gustavo Gilli.

Soulages, F. (2010). Estética de la fotografía. La Marca Editora.

Tello, A. (2018). Anarchivismo: Tecnologías políticas del archivo. La Cebra.