Barbie and “fridazation” in cultural industries context

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Araceli Barbosa

Abstract

The question is raised about how the American toy maker Mattel, Inc. distorts and deconstructs the image of Mexican artist Frida Kahlo, by fetishizing her and disrupting her identity through the marketing of the Barbie doll. In the context of the cultural industries, there is analysis of how capitalist logics trivialize art and culture by reducing them to instrumental use. In this way, cultural goods are fetishized through the mass production of all kinds of industrial goods aimed at mass consumption. Immersed in the alienation of consumption, the asses align themselves with the commercial interests of transnational mega-companies by consuming their global brands. Registered in the cultural toy industry, Mattel, Inc. has developed global marketing strategies, camouflaged by culture and gender, to promote its doll. In this perspective, the toy maker has also managed to penetrate the field of art by placing the image of Barbie as a symbolic input of pop culture.

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How to Cite
Barbosa, A. (2020). Barbie and “fridazation” in cultural industries context. Designio, 2(2), 114–143. https://doi.org/10.52948/ds.v2i2.113
Section
Artículos de investigación
Author Biography

Araceli Barbosa, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Doctora en Historia del Arte, Profesora Investigadora de la Facultad de Diseño de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Autora de los libros: Barbie, un estereotipo tóxico. Género y arte (2018); Educación y Arte para la Sustentabilidad (2015); Arte Feminista en los ochenta en México. Una perspectiva de género (2008), y Sexo y Conquista (1994). Ha publicado los artículos “Wolfang Paalem y su visión relativista de integración de arte amerindio y precolombino al surrealismo” y “Construcción dialógica ciencia/arte. Estética del alea desde el enfoque de la complejidad” en la revista Panambí. Sus líneas de investigación son arte y género, arte sustentable, género y ambiente.

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