"The Modern” in Art Beyond the Formal/Conceptual A Retrospective Look to Observe Current Art

Main Article Content

Carolina Pavez

Abstract

This article seeks to rethink the old notions that define modern art based on aesthetic criteria. The goal, on the one hand, is to release your determination limited to one style or way of making art. And on the other, at the other extreme, dissolve the judgments that evaluate their proposals as disjointed and/or contradictory to each other. This perspective seeks to avoid both stylistic restrictions and chaos. For this, the hypothesis purposed that the great variety of products and maneuvers of modern art share a common substratum housed, not in aesthetics, but in modern subjectivity; in particular, in a displaced subjectivity that stimulates multiple manifestations of the same spirit that, abandoned by the uncritical hegemony of the formal/conceptual, may be appropriate to return to.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pavez, C. (2022). "The Modern” in Art Beyond the Formal/Conceptual: A Retrospective Look to Observe Current Art. Designio, 4(2). https://doi.org/10.52948/ds.v4i2.624
Section
Artículos de investigación

References

Adorno, T. (2011). Teoría estética (M. Cabot, trad.). Universitat de les Illes Balears.

Berman, M. (2011). Todo lo sólido se desvanece en el aire: la experiencia de la modernidad. México: Siglo XXI.

Bürger, Peter (1987). Teoría de la vanguardia (J. García, trad.). Ediciones Península.

Clark, T. (2013, 3 de julio). La modernidad después de la modernidad / Entrevistado por Chema González. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía http://www.museoreinasofia.es/multimedia/modernidad-despues-modernidad-entrevista-tjclark

Compagnon, A. (1993). Las cinco paradojas de la modernidad. Monte Avila Editores.

Foster, H. (2001). El retorno a lo real: La vanguardia a finales de siglo (A. Brotons, trad.). Ediciones Akal.

Greenberg, C. (2006). La pintura moderna y otros ensayos (F. Fanés, trad.). Siruela.

Habermas, J. (1989). El discurso filosófico de la modernidad (M. Jiménez, trad.). Taurus.

Habermas, J. (1992). “Modernidad versus postmodernidad”. En J. Picó (Comp.), Modernidad y postmodernidad (pp. 87-102). Alianza Editorial.

Marchant Fiz, S. (2012). Del arte objetual al arte concepto. Akal Ediciones.

Menna, F. “El proyecto moderno del arte” (1990). En Tercer Ciclo de Conferencias Fin de siglo y formas de modernidad, Instituto de estudios almerienses, Almería, España.

Oyarzún, P. (2001). “Lo moderno en dos miradas”. En La desazón de lo moderno: problemas de la modernidad (pp. 130-137). Universidad ARCIS.

Oyarzún, P. (2015). Arte, visualidad e historia. Ediciones udp.

Paz, O. (1990). La otra voz: poesía y fin de siglo. Seix Barral.

Vergara, F. (2013), Sujeto, razón y progreso: Itinerario filosófico de la modernidad. Ediciones Universidad Católica del Maule.