Decoloniality and female body in the short films “The World of Wo-men” and “Toys” by the Argentine artist Maria Luisa Bemberg
Main Article Content
Abstract
The images potentiate the construction of female corporalities dominated by decolonization processes. Such is the case of the short films “The World of Women” and “Toys” by the Argentine artist María Luisa Bemberg, made in the seventies. Both images show a critique of western white beauty as an ideal, which was imposed on Argentine women in the seventies. At the same time, it represents female bodies that resist these impositions, by showing corporalities that allude to the colonization processes of Argentine society and that escape these idealized impositions on the women’s body.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Beauvoir, S. (2013). El segundo sexo. México: De Bolsillo.
Bhabha, H. (1994). El lugar en la cultura. Buenos Aires: Manantial.
Butler, J. (1999). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad, España: Paídos.
Canclini, N. (1990). Culturas hibridas. México: Editorial de Bolsillo.
Deleuze, G. (2017). Lógica del sentido. Recuperado en diciembre 2018. Disponible en www.philosophia.cl
Derrida, J. (1998). Firma, acontecimiento y contexto. Derrida en castellano. Recuperado el 18 de enero de 2020, https://redaprenderycambiar.com.ar/derrida/textos/firma_acontecimiento_contexto.htm
Galeano, E. (2000). Las venas abiertas de América Latina. México: Siglo XXI Editores.
Giunta, A. (2016). Catálogo de la exposición Verboamérica. Buenos Aires: MALBA.
Krieger, P. (2012). La deconstrucción de Jacques Derrida (1930-2004). Anales del Instituto de Investigaciones estéticas, UNAM. Recuperado en febrero de 2020. Disponible en http://www.analesiie.unam.mx/index.php/analesiie/article/view/2179
Millett, K. (2010). Política sexual. México: Ediciones Cátedra.
Orgambide, P. (1967, abril). El racismo en Argentina. Revista Extra. Recuperado en mayo de 2019. Disponible en http://www.magicasruinas.com.ar/revdesto033.htm
Rosa, M. (2014). Legados de Libertad, el arte feminista en la efervescencia democrática.Buenos Aires: editorial Biblios.
Spivak, G. (1998). ¿Puede hablar el subalterno? Orbis Tertius, 6, p. 175-235. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2732/pr.2732.pdf
Trebisacce, C. (2013). Historias feministas desde la lente de María Luisa Bemberg. Revista Nomadías, 18, 19-41.
Villalobos, A. (2006). El sincretismo y el arte contemporáneo latinoamericano. Revista Ra Ximhai, 2(2), 393-417. Recuperado en julio 2019. Disponible en http://www.revistas.unam.mx/index.php/rxm/article/view/6880/6400
Filmografía
Bemberg, M. (1972). El mundo de la mujer. Recuperado en agosto de 2019. Disponible en https://vimeo.com/14196200
Bemberg, M. (1978). Juguetes. Recuperado en agosto de 2019. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=N5AjjBv_2bo