Bolivia Films Ltd. The origin of an idea

Main Article Content

Luis Zapata

Abstract

“La Paz, la capital más alta del mundo” (1948) and “Donde nació un imperio” (1949) suppose the two (2) foundational movies from Bolivia Films Ltd. where it tracks cinematographic and visual elements that allows to understand the modern cinema in Bolivia. Bolivia Films Ltd. with K. Wasson at the top, together with Jorge Ruiz and Au-gusto Roca begin the first filmmaker professionalization project in Bolivia and explore topics and shapes from the production company. In that way, it turns into germ of the cinematographic codes that the national revolution had printed since its propaganda gadget: the Instituto Cinematográfico Boliviano.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zapata, L. (2021). Bolivia Films Ltd. The origin of an idea. Designio, 3(1), 43–67. https://doi.org/10.52948/ds.v3i1.117
Section
Artículos de investigación
Author Biography

Luis Zapata, Universidad Mayor de San Andrés

Formado en Filosofía y Comunicación. Posgraduado en Estudios de la Cultura, Filosofía Política y Educación. Actualmente ejerce la docencia en la Universidad Mayor de San Andrés, UMSA. Es coordinador de la investigación titulada “Mujeres/Cine Bolivia 1966-2020” (en desarrollo). Cofundador del Festival de Cine Radical y de la plataforma Imagen docs. Es autor de libros y artículos sobre cine boliviano. Investiga las relaciones entre imágenes, cine y poder.

References

Cappa, C. (2013). La Paz, capital más alta del mundo. En Kinotoscopio monstruo. Córdova, V. (2007). Cine boliviano: del indigenismo a la globalización. Revista Nuestra América, (3), pp. 129-145.

Gumucio, A. (1982). Historia del cine en Bolivia. La Paz: Amigos del Libro. Jost, F. (1985). L’oreille interne – Propositions pour une analyse du point de vue sonore. Iris, 3(1).

León, C. (2010). Reinventando el otro. Documental indigenista en el Ecuador. Quito: Consejo Nacional de Cine.

Majluf, N. (1994). El indigenismo en México y Perú: una visión comparativa. En Gustavo Curiel, Renato González Mello, Juana Gutiérrez Haces (Eds.), Arte, Historia e Identidad en América Latina: Visiones Comparativas. XVII Coloquio Internacional de Historia del Arte (pp. 611-628). México: UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas.

Mesa, C. (1985). La aventura del cine boliviano. La Paz: Editorial Gisbert y CIA.

Mesa, C. y Susz, P. (1983). “Jorge Ruiz” Notas criticas 47. La Paz: Cinemateca Boliviana.

Mulvey, L. (1995). Pandora: topografías de la máscara y la curiosidad. En Colaizzi, G. (Ed.) Feminismo y teoría fílmica. Valencia: Ediciones Episteme.

Mulvey, L. (1975). Placer visual y cine narrativo. Valencia: Centro de Semiótica y Teoría del espectáculo.

Nicholls, B. (1991). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.

Rivera, S. (2006). Construcciones de imágenes de indios y mujeres en la iconografía post-52: el miserabilismo en el Álbum de la revolución (1954). En Lienhard, M. (Comp.), Discurso sobre la pobreza. Madrid: iberoamericana.

Zapata, S. (2019). Entrevista con Mela Márquez, directora de Fundación Cinemateca Bolivia, La Paz.