Bolivia Films Ltd. The origin of an idea
Main Article Content
Abstract
“La Paz, la capital más alta del mundo” (1948) and “Donde nació un imperio” (1949) suppose the two (2) foundational movies from Bolivia Films Ltd. where it tracks cinematographic and visual elements that allows to understand the modern cinema in Bolivia. Bolivia Films Ltd. with K. Wasson at the top, together with Jorge Ruiz and Au-gusto Roca begin the first filmmaker professionalization project in Bolivia and explore topics and shapes from the production company. In that way, it turns into germ of the cinematographic codes that the national revolution had printed since its propaganda gadget: the Instituto Cinematográfico Boliviano.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Cappa, C. (2013). La Paz, capital más alta del mundo. En Kinotoscopio monstruo. Córdova, V. (2007). Cine boliviano: del indigenismo a la globalización. Revista Nuestra América, (3), pp. 129-145.
Gumucio, A. (1982). Historia del cine en Bolivia. La Paz: Amigos del Libro. Jost, F. (1985). L’oreille interne – Propositions pour une analyse du point de vue sonore. Iris, 3(1).
León, C. (2010). Reinventando el otro. Documental indigenista en el Ecuador. Quito: Consejo Nacional de Cine.
Majluf, N. (1994). El indigenismo en México y Perú: una visión comparativa. En Gustavo Curiel, Renato González Mello, Juana Gutiérrez Haces (Eds.), Arte, Historia e Identidad en América Latina: Visiones Comparativas. XVII Coloquio Internacional de Historia del Arte (pp. 611-628). México: UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas.
Mesa, C. (1985). La aventura del cine boliviano. La Paz: Editorial Gisbert y CIA.
Mesa, C. y Susz, P. (1983). “Jorge Ruiz” Notas criticas 47. La Paz: Cinemateca Boliviana.
Mulvey, L. (1995). Pandora: topografías de la máscara y la curiosidad. En Colaizzi, G. (Ed.) Feminismo y teoría fílmica. Valencia: Ediciones Episteme.
Mulvey, L. (1975). Placer visual y cine narrativo. Valencia: Centro de Semiótica y Teoría del espectáculo.
Nicholls, B. (1991). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.
Rivera, S. (2006). Construcciones de imágenes de indios y mujeres en la iconografía post-52: el miserabilismo en el Álbum de la revolución (1954). En Lienhard, M. (Comp.), Discurso sobre la pobreza. Madrid: iberoamericana.
Zapata, S. (2019). Entrevista con Mela Márquez, directora de Fundación Cinemateca Bolivia, La Paz.