The sublime in Enrique Grau. Experiences inside his work “Panorámica de Cartagena"

Main Article Content

Albertina Cavadia Torres

Abstract

The artist imagination gives place to things representations, parts from ingenuity kingdom, the fantasy and invention about experience. The Cartagenero artist Enrique Grau Araujo in 1991 starts to make a series of works on Cartagena’s landscape; the works converge seven (7) years later in the triptych “Panorámica de Cartagena” (19 98). There predominate dramatic natural and mystic order events marked by the sudden darkness. This article approaches to Grau’s work through the Irish philosopher Edmund Burke perspective about the sublime as a form of sensible, experienceable or perceptible, knowledge linked to astonishment, fear and reflection moments being close to death. However, this paper analyzes the elements and gestures implemented by the artist in each picture; together with interviews, contemporary press publica-tions on the work and the historic context as support.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cavadia Torres, A. (2021). The sublime in Enrique Grau.: Experiences inside his work “Panorámica de Cartagena". Designio, 3(1), 105–125. https://doi.org/10.52948/ds.v3i1.120
Section
Artículos de investigación
Author Biography

Albertina Cavadia Torres, Universidad Nacional de San Martín

Estudiante de Doctorado en Historia de la Universidad Nacional de San Martín, Argentina. Candidata a Magíster en Historia Contemporánea de la Universidad Nacional de General Sarmiento, Argentina. Especialista en Museos, transmisión cultural y manejo de colecciones Históricas y Antropológicas de la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Ha investigado sobre la historia de los museos, instituciones culturales y prácticas artísticas en Latinoamérica. Ha publicado los artículos “La colección de la OEA para la concepción del Museo de Arte Moderno de Cartagena de Indias, 1972-1979” (Buenos Aires: Filo UBA- CAIA, 2019) y “Vínculos Históricos del Este de Asia con el mundo” (Cordoba: UNC-Korea Fundation, 2016).

References

Barreto, W. (2014). De lo sublime superviviente: Estudio sobre la persistencia del sentimiento de lo sublime en el arte contemporáneo (Tesis Doctoral). Granada: Universidad de Granada.

Brady, E. (2013). The Sublime in Modern Philosophy: Aesthtetics, Ethics, and Nature. Nueva York: Cambridge University Press.

Burke, E. (1987). Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y de lo bello. Madrid: Tecnos.

Calderón, C. (2002). Grau pintado por Grau. Autorretratos y figuraciones. En Lozano, A. (Eds.). Enrique Grau. La ilusión de lo real. Bogotá: Museo de Arte Moderno de Bogotá.

Calvo, H. y Meisel, A. (Eds.). (2000). Cartagena de Indias en el siglo XX. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano y Banco de la República.

Chambacu. (3 de mayo de 2012). Los barrios populares a través del lente. Chambacu. Recuperado de http://chambacu1971.blogspot.com/2012/05/

Cunín, E. y Rinaudo, C. (2005). Las murallas de Cartagena entre patrimonio, turismo y desarrollo urbano. El papel de la Sociedad de Mejoras Públicas, Memorias, 2(2). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/855/85502208.pdf

Deavila, O. (2008). Políticas urbanas, pobreza y exclusión social en Cartagena: el caso de Chambacú, 1956-1971 (Tesis de pregrado). Cartagena: Universidad de Cartagena.

Descubre Cartagena. (2016). Cartagena en imágenes. Descubre Cartagena. Recuperado de https://descubrecartagena2016.wordpress.com/cartagena-en-imagenes-2/#jp-carousel-274

Durán, G. (2015). Enrique Grau. Un artista en el Museo de Arte Moderno de Cartagena (Tesis de Maestría). Medellín: Universidad de Antioquia.

Estrada, N. (2017). Desarrollo de la industria petroquímica en Cartagena de Indias (1965-1980) (Tesis de grado). Cartagena: Universidad de Cartagena.

Ferrero, C. (2005). Lo sublime de la acción: riesgo, límite y frontera a través del Parkour (Tesis Doctoral). Salamanca: Universidad de Salamanca.

García, M. (10 de mayo de 2016). Capítulo X. Familia Martínez. Genealogías de Cartagena. Recuperado de https://genealogiasdecartagena.blogspot.com/2016/05/conozca-la-genealogia-de-su-familia_10.html

Grau, E. (1977). El pequeño viaje del barón Von Humboldt. Bogotá: Benjamín Villegas y Asociados; Litografía Arcos.

Grau, R. (09 de junio de 2018). Biografía. Museo Casa Grau. Recuperado de https://museocasagrau.com/biografia.html

Gutiérrez, E. (2008). Fiesta de la Candelaria en Cartagena de Indias. Creer, poder y gozar. Cartagena: Universidad de Cartagena.

Ibarlucia, R. (s.f). Lo sublime: de Bruke a Kant. Buenos Aires: Universidad Nacional de San Martín.

Jaramillo, C. (2005). Una aproximación a la consolidación del arte moderno en Colombia. En: Textos: Arte, política y crítica (pp. 13-28). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Laverde, M. (2002). Enrique Grau. La figuración y sus laberintos, Nómadas, 17, pp. 123-145.

Museo de Arte Moderno de Cartagena (MAMC). (1998). Panorámica de Cartagena. Sala Enrique Grau. Cartagena: Museo de Arte Moderno de Cartagena.

MAMC. (2015). Tertulia Juan Gossaín, Jaime Borda y el Almirante Rafael Grau. Mam Cartagena. Recuperado de http://www.mamcartagena.org/event/la-muerte-del-pinturero/

Nuestra Señora de la Candelaria. (s.f.). Milagros y testimonios de fe. Soy fiel devoto de la virgen de la candelaria. Recuperado de http://soyfieldevotodelavirgendelacandelaria.blogspot.com/p/milagros-y-testimonios-de-fe.html

Ortega, F. y Benítez, J. (1 de junio de 2013). Sueño de nubes. Los caballeros del aire. Sueño de nubes. Recuperado de http://suenodenubes.com

Panesso, F. (15 de septiembre de 1991). Grau. Pintor en New York. El Heraldo.

Pérez, R. (2017). Cartagena de Indias. Recopilación fotográfica Rafael Pérez Lequerica.

Slideshare. Recuperado de https://pt.slideshare.net/RafaelPerezLequerica/cartagena-de-indias-recopilacin-fotografica-rafael-perez-lequerica

Porto, R. (2012). La mujer en Cartagena: 1501-1930. Unicarta, 110, pp. 4-17.

Radio Nacional. (26 de septiembre de 1919). Se funda la aviación en Colombia. Radio nacional. Recuperado de https://www.radionacional.co/linea-tiempo-paz/se-funda-aviacion-colombia#:~:text=El%2031%20de%20diciembre%20de,Barranquilla%20transportando%20correo%20y%20pasajeros

Ríos, L. (12 de febrero de 2014). De hombres, toros y caballos. Gestauro. Recuperado de http://gestauro.blogspot.com/2014/02/luis-rios-el-pintureroa-partir-de-los.html

Rodríguez, F. (2006). Plumas y Pinceles I. La experiencia artística y literaria del grupo de Barranquilla en el Caribe colombiano al promediar del siglo XX. Italia: Bergamo University Press.

Tarrá, L. (17 de agosto de 2017). Muerte de El Pinturero e historias taurinas de Cartagena de Indias en la memoria de El Firingo. Youtube. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=9FubuJDS3wk

Todo Colección. (s.f.). Foto postal del Monumento a la Bandera. Cartagena, Colombia. Todo colección. Recuperado de https://www.todocoleccion.net/postales-america/rppc-fotopostal-monumento-bandera-cartagena-colombia~x184451143

Umaña, M. (s.f.). Compañía Colombiana de Navegación Aérea (CCNA). Mata Café. Recuperado de https://matacafe.co/ccna/