The memory of a gaze Surfaces of the film imagen

Main Article Content

Edwin Culp Morando

Abstract

This text addresses the relationship between gaze and memory in film as a series of interactions that take place in the surfaces of their images and memories. Faced with impoverished experiences such as the annihilation of the past by war, despair and the impossibility to imagine the future, or the angst for a disconnection from the world; film can still pose its gaze on the virtual; it can allow us to see where only superficial glares can be seen, it can even make us remember what we never actually lived. Through the analysis of three (3) movies, famous for the relations they establish with the image, gaze and memory, but also for the experiences they narrate; La jetée (1962) from the director Chris Marker,Hiroshima, mon amour (1959) directed by Alain Resnais, and Le Fabuleux destin d’Amélie Poulain (2001) by Jean-Pierre Jeunet. From the analysis, a categorization is produced for some phenomena that can be observed at the surface level of the image.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Culp Morando, E. (2020). The memory of a gaze: Surfaces of the film imagen. Designio, 2(1), 84–103. https://doi.org/10.52948/ds.v2i1.106 (Original work published April 3, 2020)
Section
Artículos de investigación
Author Biography

Edwin Culp Morando, Universidad Iberoamericana

Profesor Títular del Departamento de Comunicación de la Universidad Iberoamericana (Ciudad de México), Doctor en Historia del Arte de la Universidad Nacional Autónoma de México. Sus intereses de investigación incluyen el cine, teatro y estudios críticos de la cultura. Ha presentado conferencias e impartido cursos sobre arte crítico y la relación entre estética y política; investigación artística y métodos de investigación, así como de cine y teatro latinoamericanos. Actualmente trabaja estrategias críticas a la representación y la imagen a partir de las tensiones que se producen en sus superficies. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores de México en el nivel 1.

References

Bergson, H. (1900). Materia y memoria. Madrid: Victoriano Suárez; Fernando Fe.

Bergson, H. (2008). Le possible et le réel. En La pensée et le mouvant. Paris: PUF.

Bruno, G. (2014). Surface. Matters of Aesthetics, Materiality, and Media. Chicago; London: University of Chicago Press.

Deleuze, G. (1986). La imagen-tiempo: Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidos. doi:8475093175

Deleuze, G., y Guattari, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-textos.

Elsaesser, T., y Hagener, M. (2010). Film Theory. An Introduction Through the Senses. New York; London: Routledge.

Ffrench, P. (2005). The Memory of the Image in Chris Marker’s La Jetee. French Studies, 59(1), pp. 31-37. doi:10.1093/fs/kni066

Godard, J., Kast, P., Rivette, J., y Rohmer, E. (1999). Table ronde sur Hiroshima monamour d’Alain Resnais. En de Baecque, A., y Tesson, C. (Eds.), La Nouvelle Vague (pp. 36-62). Paris: Cahiers du Cinéma.

Jeong, S.-h. (2012). The Surface of the Object: Quasi-Interfaces and Immanent Virtuality. En Martin-Jones, D., y Brown, W. (Eds.), Deleuze and Film. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Kilbourn, R. J. A. (2014). Memory and Film. En Branigan, E. y Buckland, W. (Eds.), The Routledge Encyclopedia of Film Theory (pp. 279-284). London; New York: Routledge.

Kilbourn, R. J. A. (2011). Cinema, memory, modernity. New York; London: Routledge.

Kuhn, A. (2011). What to do with Cinema Memory En Maltby, R., Biltereyst, D., y Meers, P. (Eds.), Explorations in new cinema history. Approaches and case studies. Oxford: Wiley-Blackwell.

Marker, C. (1962). La jetée [Film]. France: Argos.

Morey, M. (2009). Ver no es hablar. Cinco apuntes para una reflexión, con una postdata. Minerva. Revista del Círculo de Bellas Artes, IV época(12), pp. 39-42.

Muñoz, G. (En prensa). En el reino de las apariencias. Sobre la cosmología. En Álvarez Solís, Á. (Ed.), Ontología de las superficies. Ensayos averroístas sobre Emanuele Coccia. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.

Perniola, I. (2003). Chris Marker o Del film-saggio. Torino: Lindau.

Rancière, J. (2005). La fábula cinematográfica: reflexiones sobre la ficción en el cine. Barcelona: Paidos.

Resnais, A., y Duras, M. (1959). Hiroshima, mon amour [Film]. France, Japan: Argos Films.

Zalewski, D. (2001). Going Sweet and Sentimental Has Its Rewards. The New York 103 Times, p. 13 [En línea]. https://www.nytimes.com/2001/10/28/movies/filmgoing-sweet-and-sentimental-has-its-rewards.html