The aseptic body Exhume as an artistic practice of ominous sublimation

Main Article Content

Sergio Rodríguez-Blanco

Abstract

The present investigation makes a psycho-aesthetic analysis from the individual exposition Brújula de cuestiones (in english, compass of. questions) (exhibited in Galería OMR in 2007) from the Mexican artist Gabriel de la Mora (Colima, 1968). In the exposition he created a familiar portrait of 17 relatives, two (2) of them were already dead. De la Mora exhumed his father and sister tombs; he wanted to use their hair and skull mold from the corpses to complete the art pieces with a containment esthetic, far away from the abject and closer to death idea as a discontinuity, the mourning and the melancholy. Beginning with the psychoanalytic categories of the sinister, totem and taboo, the sublimation of the repress and the real, the analysis deepens in the work of art as a ritual exploration secularized from a familiar secret. The revelation of the secret breaks and, at the same time, returns the communitas pact; it used the corpse’s material between the perversion, the metaphysical and the empty.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez-Blanco, S. (2020). The aseptic body: Exhume as an artistic practice of ominous sublimation. Designio, 2(2), 9–30. https://doi.org/10.52948/ds.v2i2.109
Section
Artículos de investigación
Author Biography

Sergio Rodríguez-Blanco, Universidad Iberoamericana

Investigador, Escritor y Profesor de Tiempo Completo en la Universidad Iberoamericana de la Ciudad de México. Doctor en Historia del Arte (UNAM), Magister en Historia del Arte (UNAM), PGCert en Estudios Avanzados en América Latina (Complutense de Madrid) y Licenciado en Periodismo (Complutense de Madrid). Desde 2016 está registrado como  parte del Sistema Nacional de  investigadores de México (SNI-1). Sus intereses de investigación se centran en las narrativas, el discurso y los regímenes de representación en la cultura visual, el periodismo y la fotografía. Autor de los libros Alegorías capilares (2011), Palimpsestos mexicanos. Apropiación, montaje y archivo contra la ensoñación (2015) y Ojos herejes (2019). Es miembro de la Junta de Supervisores de la Comisión de Acreditación Latinoamericana de Estudios de Periodismo (CLAEP). Ha publicado en diversos medios de comunicación como el diario Reforma, Gatopardo, El Malpensante, Nexos, Cain, Chilango y La Tempestad.

References

Barthes, R. (1995). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Bataille, G. (2005). El erotismo. México: Tusquets.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Ítaca.

Esposito, R. (2003). Communitas: origen y destino de la comunidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Foster, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales del siglo. Madrid: Akal.

Freud, S. (1981). Lo siniestro. En Obras completas (pp. 2483-2505). Madrid: Biblioteca Nueva, Tomo III.

Hernández-Navarro, M. A. (2006). El arte contemporáneo entre la experiencia, lo antivisual y lo siniestro. En Revista de occidente, febrero de 2006, núm. 297 W, pp. 7-25.

Kristeva, J. (2006). Los poderes de la perversión. México: Siglo XXI Editores.

Lacan, J. (1982). Le symbolique, l’imaginaire et le reel. Bulletin de l’Association Freudienne, (1), pp. 4-13.

Perniola, M. (1998). El sex-appeal de lo inorgánico. Madrid: Trama Editorial.

Ricoeur, P. (2007). Freud: una interpretación de la cultura. México: Siglo XXI Editores.

Rodríguez, S. (2011). Alegorías capilares. México: Trilce.

Schapiro, M. (1988). Las manzanas de Cézanne. Ensayo sobre el significado del bodegón. En El arte moderno (pp. 13-42). Madrid: Alianza.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.