A decolonial way to dicotomic thought in culture conceptions

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Ana Carrasco Quintana

Abstract

This a reflection article since “Repeat after me. Didactics for forgetting” (2016) an artistic and antipedagogical proyect made by Ana Cecilia Carrasco. It is about dicotomic thought understood as the subcategory of ethnic cultural elements in Peru. The project had, among other elements, an installation of surveys and testimonials from the cities of Puno, Trujillo and Chanchamayo, in Peru. These documents contain indications of dicotomic thought. Among the mediation dynamics of this Project, the “Graphic critic workshop” is relevant as a methodology designed by Ana Cecilia Carrasco y Miguel Det. All these activities were developed at the Cultural Center of Fine Arts in Lima, Peru. These article analyses the process of discursive construction oh the project and the results of its dynamics of interaction and mediation in relation to the public, from a decolonial position with the purpose of offering possibilities of critical approach to dicotomic thought from artistic mediation.

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How to Cite
Carrasco Quintana, A. (2020). A decolonial way to dicotomic thought in culture conceptions. Designio, 1(2), 17–39. https://doi.org/10.52948/ds.v1i2.94
Section
Artículos de investigación
Author Biography

Ana Carrasco Quintana, Independiente

Es bachiller en artes plásticas y visuales, por la Escuela Nacional de Bellas Artes y educadora por la Pontifica Universidad Católica del Perú. Actualmente se desempeña como investigadora y educadora independiente, realizando en los últimos años, talleres de arte educación en coordinación con diversas entidades culturales, así como exposiciones artísticas que ponen en debate la validez de los saberes indígenas contrapuesta a la tradición académica hegemónica como la interacción con estructuras rituales andinas en “Alasitas de lo cotidiano” (Centro cultural Irradiar, 2018) . Ha investigado sobre las políticas colonizadoras de la educación peruana, a través de metodologías diseñadas desde el arte y fuentes teóricas decoloniales. Es autora de “El sentir y el hacer en los discursos locales de arte y posmodernidad” (Lima: ENSABAP, 2019) y “Representaciones discursivas y gráficas desde la bipartición, tripartición y cuatripartición” (Lima: USIL, 2019).

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