Touristic information system analysis from Magdalena Intern and emitter tourist characterization (2016)

Main Article Content

Humberto Calabria Arrieta
Angélica Silva Franco

Abstract

Tourist information systems have been prioritized in the 2017-2019 National Development Plan and the Sectoral Tourism Plan in Colombia as valid tools for the planning and management of the tourism sector. The information gotten from these systems is employed by the territories in search of mechanisms to design strategies that attract more touristic spending and investment to strengthen the processes of socio-economic development. Magdalena department is a potential area for the development of tourism activities framed on its natural, cultural, and historic wealth. The Commerce, Industry and Tourism Ministry signed an agreement with the Magdalena Hotel and Tourism Association of Colombia, for the systems implementation in this department; which is responsible for characterizing the different kinds of tourism (receiver, domestic and outbound), as well as the labor impact and the tourism industry. This article shows the methodology and main outcomes gotten from the measurement of domestic tourism, as a component that illustrates trends and characteristics of magdalenenses trips, to foment the internal knowledge of the tourist potential to project its promotion towards the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Calabria Arrieta, H., & Silva Franco, A. (2021). Touristic information system analysis from Magdalena: Intern and emitter tourist characterization (2016). Sosquua, 3(2), 49–68. https://doi.org/10.52948/sosquua.v3i2.515
Section
Scientific and technological research articles

References

Aguilera, M., Bernal, C y Quintero, P. (2006). Documentos de trabajo sobre economía regional. Turismo y desarrollo en el Caribe colombiano (No. 79). Banco de la República, Centro de Estudios Regionales (CEER). http://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/DTSER-79.pdf

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2015). Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018 “Todos por un nuevo país”. DNP.

https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/PND%202014-

%20Tomo%201%20internet.pdf

Ministerio de Comercio Industria y Turismo (MinCIT) y Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2014). Plan Estadístico Sectorial de Turismo 2014-2018 “Turismo para la construcción de la paz”. MINCOMERCIO y DNP. https://fontur.com.co/sites/default/files/2020-12/POLITICAS_PUBLICAS_3.PDF

Ministerio de Comercio Industria y Turismo (MinCIT) y Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2009). Competitividad: el desafío para alcanzar un turismo de clase mundial.

MinCIT. (2009). Documento de política. MinCIT. http://www.mincit.gov.co/minturismo/loader.phplServicio=Documentos&lFuncion=verPdf&id=67&name=CompetitividadDesafio2009.pdf&prefijo=file

MinCIT. (2015, 22 de septiembre). Magdalena contará con sistema de información turística. Bogotá, Colombia. MinCIT. http://www.mincit.gov.co/publicaciones.php?id=34813&dPrint=1

Moutinho, L., Curry, B., Davis, F. y Rita, P. (1995). Computer Modelling and Expert Systems in Marketing. Routledge.

Organización Mundial del Turismo [OMT] (s.f.). El Turismo: Un fenómeno Económico y Social. http://www2.unwto.org/es/content/por-que-el-turismo

OMT. (2014). Recomendaciones de la OMT por un turismo accesible para todos. OMT. http://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284415991

OMT. (2016). Panorama OMT del Turismo Internacional. OMT http://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284418152

Ortega, E. y Rodríguez, B. (2007). La comunicación en los destinos turísticos: percepción de los residentes en España [Ponencia]. El comportamiento de la empresa ante entornos dinámicos: XIX Congreso anual y XV Congreso Hispano Francés de AEDEM, Madrid, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2482215

Organización Internacional de Normalización (ISO). (2005). Statistical data and metadata Exchange (SDMX) (ISO/TS 17369:2005). https://www.iso.org/standard/40555.html

Perdue, R. (1985). Segmenting State Travel Information Inquirers by Timing of the Destination Decision and Previous Experience. Journal of Travel Research, 23(3), 6-11. https://doi.org/10.1177/004728758502300302

Sistema de Información Turística – SITUR (2017). Estadísticas Nacionales. Visitantes a parques nacionales naturales. Centro de Información Turística de Colombia (CITUR). https://www.citur.gov.co/estadisticas/df_parques_naturales/all/18#gsc.tab=0

Tierra Digna. (2015). El Carbón de Colombia: ¿quién gana, quién pierde? Minería, Comercio global y Cambio climático. Centro de Estudios para la Justicia Social Tierra Digna. http://tierradigna.org/pdfs/informe-carbon.pdf