Marketing strategies for the agritourism products in Manabí, Ecuador province

Main Article Content

Blanca Mendoza
Amaribel Mejía
María Garzón
Flérida Mendoza

Abstract

The present work aimed to design marketing strategies for the positioning of agritourism products in the Manabí province (Ecuador). In the applied methodology, this paper considered the tourist diagnosis as the first phase to identify the productive activities associated with agritourism, linked to the production of the land, livestock, trade, and manufacturing, based on primary products, fruits, shrimp, farming, and tourism. In the second phase, this paper stablished the market study, through a market segmentation it was identified a family tourism niche that during the holidays mobilized to the separate places of interest, which they informed and share experiences through social networks. Four tourism products with great potential were detected, such as: the grandfather route, the enchantment route, the senses route, and the fine aroma cacao circuit, located in Manabí central-western area. In the last phase, a marketing plan was developed which was supported by the interview technique to design four strategies aimed at the positioning of products, price as a determinant of attractiveness, competitiveness and profitability referred to price-quality, to the market, through agreements and strategic alliances to establish distribution channels and the promotion of the products brand. Based on the strategies, this research proposed four programs that include sixteen projects framed in the marketing mix, to strengthen, innovate, and position the Manabí agrotourism products.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mendoza, B., Mejía, A., Garzón, M., & Mendoza, F. (2021). Marketing strategies for the agritourism products in Manabí, Ecuador province. Sosquua, 3(2), 85–116. https://doi.org/10.52948/sosquua.v3i2.519
Section
Scientific and technological research articles

References

Carpio, A., Hancco, M., Cutipa, A. y Flores, E. (2019). Estrategias del marketing viral y el posicionamiento de marca en los restaurantes turísticos de la Región de Puno. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y

Desarrollo, 10(1), 70-80. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.33595/2226-

10.1.331

Comité de Reconstrucción y Reactivación Productiva. (2017). Plan reconstruyo Ecuador. Plan de Reconstrucción y Reactivación Productiva post terremoto mayo 2017. Comité de Reconstrucción y Reactivación Productiva.

https://www.reconstruyoecuador.gob.ec/wp-content/uploads/2018/02/Plan-de-

Reconstrucci%C3%B3n-y-Reactivaci%C3%B3n-Productiva-post-terremoto.pdf

Consultor Tourism & Leisure. (2007). Diseño del plan estratégico de desarrollo de turismo

sostenible para Ecuador “PLANDETUR 2020” Informe final. Consultor Tourism &

Leisure. https://www.turismo.gob.ec/wp-

content/uploads/downloads/2013/02/PLANDETUR-2020.pdf

Cors, M. (2020). Una aproximación geográfico-jurídica al agroturismo en España desde el punto de vista de la oferta. Cuadernos de Turismo, (46), 25-46. https://doi.org/10.6018/turismo.451481

Díaz-Pompa, F., Leyva-Fernández, L., Ortiz, O. y Sierra, Y. (2020). El turismo rural sostenible en Holguín. Estudio prospectivo panorama 2030. El Periplo Sustentable, (38), 174 – 193. https://doi.org/10.36677/elperiplo.v0i38.9265

Doumet-Chilán, N. y Rivera-Mateos, M. (2018). El turismo como instrumento para la conservación y desarrollo sostenible de los humedales en Ecuador: fundamentos jurídicos y teóricos para su planificación y gestión. Polo del Conocimiento, 3(1). http://dx.doi.org/10.23857/pc.v3i1 Esp.663

Gobierno Autónomo Descentralizado Parroquial Rural de La Unión. (2015). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial Parroquia La Unión 2015-2019. http://launionsantaana.gob.ec/manabi/wp-content/uploads/2013/08/PLAN-DE-DESARROLLO-2016.pdf

Gobierno Provincial de Manabí. (2017). Plan de desarrollo y ordenamiento territorial Manabí 2015-2024. Provincia del milenio. Consejo Provincial de Manabí. https://issuu.com/gadmanabi/docs/pdyot_20manabi_20actualizado

Lapo Castillo, M. (2016). Propuesta para la creación de un centro agroturístico, para la asociación el “Triunfo” en el cantón Francisco de Orellana, provincia de Orellana [Trabajo de grado, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo]. 1Library. https://1library.co/document/z1dr24dz-propuesta-creacion-turistico-asociacion-francisco-orellana-provincia-orellana.html

Ministerio del Ambiente del Ecuador. (2016). Áreas protegidas del Ecuador; socio estratégico para el desarrollo. Ministerio del Ambiente. https://docplayer.es/34028467-Areas-protegidas-del-ecuador-socio-estrategico-para-el-desarrollo.html

Ministerio de Turismo del Ecuador [Mintur]. (2018). Beneficios. Oferta de capacitación. http://servicios.turismo.gob.ec/index.php/portfolio/capacitacion-turistica

Mintur. (2018, 10 de mayo). Agroturismo, estrategia que se trabaja con los actores de la industria turística nacional. https://www.turismo.gob.ec/agroturismo-estrategia-que-se-trabaja-con-los-actores-de-la-industria-turistica-nacional/

Morales, L., Cabral, A., Aguilar, L., Velazco, L. y Holguin, O. (15 de 09 de 2015). Agroturismo y competitividad, como oferta diferenciadora: el caso de la ruta agrícola de San Quintín, baja california. Revista Mexicana de Agronegocios, 12(37), 185-196. https://ageconsearch.umn.edu/record/226159/

Ricaurte, C. (2009). Manual para planificadores. ESPOL.

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo [Senplades]. (2017). Toda una vida Plan nacional de desarrollo 2017-2021. Senplades.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.