Mushrooms as a Nutritional Food Supplement for Rural Communities in the State of Mexico Case of Ixtlahuaca de Rayón

Main Article Content

Hilda Ortega Silva
Irma Muñoz Muñoz
Diana Castro Ricalde
Maricruz Moreno Zagal

Abstract

The aim of this work is to demonstrate the properties of wild mushrooms and the various conservation techniques that exist for their implementation as a nutritional supplement in rural communities. It observed that mushroom consumption –a term used synonymously– has been declining in recent years, especially among young people. The study was conducted in Ixtlahuaca de Rayón, State of Mexico, a town inhabited primarily by the Mazahua Indigenous group, whose diet is based primarily on cultivated and wild fruits and vegetables, depending on the season, as is the case with mushrooms obtained from the surrounding forests. Methodologically, the approach considered is quantitative, with a descriptive scope, and as techniques, application of a sensory test of dishes made with mushrooms, accompanied by a survey of 150 mothers and some male heads of household, responsible for the collection and preparation of these living organisms. Among the main results, it reported nutritional benefits and various preparation methods and dishes that can be made based on them, such as the “chipotle mushroom tinga”, are particularly noteworthy. Different preservation techniques are also available to extend the best-before date and shelf life of the mushrooms, thus contributing to the strengthening of the local and family economy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ortega Silva, H., Muñoz Muñoz, I. ., Castro Ricalde, D., & Moreno Zagal, M. (2025). Mushrooms as a Nutritional Food Supplement for Rural Communities in the State of Mexico: Case of Ixtlahuaca de Rayón. Sosquua, 7(1). https://doi.org/10.52948/sosquua.v7i1.1168
Section
Scientific and technological research articles

References

Alvarado, E. y Luyando, J. (2013). Alimentos saludables: la percepción de los jóvenes adolescentes en Monterrey, Nuevo León. Estudios Sociales, 21(41). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-45572013000100006

Bonfanti, P. (1991). Proceso de palmitos precocinados y refrigerados bajo vacío [Informe de práctica industrial]. Centro de Investigaciones en Tecnología de Alimentos. Universidad de Costa Rica.

Bonilla, R. (2013, enero 2). Chile Chipotle. Come México. https://comemexico.wordpress.com/2013/01/02/chile-chipotle/

Brown, L. (2011). El libro de las conservas. Hermann Blume.

Buenrostro, R. (2017). ¿Qué hay en mi alimento? Chiles en vinagre (en conserva o en escabeche). En Hablemos claro. Tecnología de conservación y preparación de alimentos.

Cano-Estrada, A. y Romero-Bautista, L. (2016). Valor económico, nutricional y medicinal de hongos comestibles silvestres. Revista Chilena de Nutrición, 43(1). http://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182016000100011

CEDIPIEM. (2024). Pueblos indígenas: mazahua. https://cedipiem.edomex.gob.mx/mazahua

COESPO. (2021). Población indígena en el Estado de México. COESPO.

Colina, M. (2014). Deshidratación de alimentos. Trillas.

Data México. (2020). Ixtlahuaca. Municipio del Estado de México. https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/geo/ixtlahuaca

Giraldo, G. (1999). Métodos de estudio de vida de anaquel de los alimentos. Universidad Nacional de Colombia. http://www.bdigital.unal.edu.co/51276/1/metodosdeestudiodevidadeanaqueldelosalimentos.pdf

Gobierno de México. (s.f.). Setas y demás hongos comestibles, frescas o refrigeradas (Exc. Hongos del Género “Agaricus” y Trufas). https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/product/mushrooms-groceries-fresh-or-chilled-excl-mushrooms-of-the-genus-agaricus-and-truffles#intercambio-comercial-balance

Gobierno de México (2019, noviembre 15). Hongos comestibles, un obsequio de la tierra. https://www.gob.mx/agricultura/articulos/hongos-comestibles-un-obsequio-de-la-tierra

Gobierno de México (2023, agosto 21). En México, alrededor de 370 especies de hongos silvestres comestibles. https://www.gob.mx/inifap/articulos/en-mexico-alrededor-de-370-especies-de-hongos-silvestres-comestibles

Hernández, J. (2019, marzo 13). La vida de anaquel. Microlab Industrial. http://www.microlabindustrial.com/blog/la-vida-de-anaquel

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Lendínez, P. (2014, julio 20). Pimientos en salmuera. Como se Hace. http://comosehace22.blogspot.com/2014/07/pimientos-en-salmuera-pimentons-en.html

Márquez, C. (2024, marzo 19). Hongos Comestibles: Potenciando la Nutrición y Sostenibilidad Agroindustrial. Divulgación QA. https://divulgacionqa.quimica.unam.mx/hongos-comestibles-potenciando-la-nutricion-y-sostenibilidad-agroindustrial/#:~:text=Actualmente%2C%20la%20producci%C3%B3n%20de%20hongos,supera%20las%2055%20mil%20toneladas

Meneses, C. (2016). El cuestionario. Universitat Oberta de Catalunya. https://femrecerca.cat/meneses/publication/cuestionario/cuestionario.pdf

Méndez, L., Rejón, M. y Flores, A. (2011). Gustos y preferencias de los consumidores que compran hongos comestibles en supermercados de Mérida, Yucatán, México. Revista Mexicana de Agronegocios, 28, 557-565. https://doi.org/10.22004/ag.econ.99472

Osorio-González, R. y Castro-Ricalde, D. (2021). Aproximaciones a una metodología mixta. Revista Novarua, 13(22). https://www.researchgate.net/publication/353084328_Aproximaciones_a_una_metodologia_mixta

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf

Pérez-Luco, R., Lagos, L., Mardones-Barrera, R. y Sáez, F. (2018). Diseños de investigación y muestreo cualitativo: Lo complejo de someter la flexibilidad del método emergente a una taxonomía apriorística. Investigación Cualitativa en Salud, 2, 1111-1120.

Ramos, C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmerica, 9(3). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7746475.pdf

Severiano-Pérez, P. (2019). ¿Qué es y cómo se utiliza la evaluación sensorial? Inter Disciplina, 7(19), 47-68. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2019.19.70287

Truncado, A. M. (2018). Taller de escabeches y encurtidos. Arrascaeta.

Universidad Carlos III de Madrid. (s.f.). Microeconomía. http://www.eco.uc3m.es/docencia/Microeconomia/Transparencias/M1.pdf